
"Ha megfelelően olvassuk, a Biblia a legerősebb ateista erő, amelyet valaha kitaláltak." /Isaac Asimov/
"Az a tény, hogy Biblia szinte semmit sem előlegez meg a modern tudományból, engem megerősít abban, hogy nem lehet isteni eredetű." /Carl Sagan/
"Némely uralkodóról azt mondták: igen szeretetre méltó magánember lett volna, csak épp királynak nem volt megfelelő. Nem így vagyunk a Bibliával is? Nem egyszerűen afféle szeretni való magánkönyv ez, csak éppen Bibliává nem kellene válnia?" /Friedrich Schlegel/
"Az a tény, hogy Biblia szinte semmit sem előlegez meg a modern tudományból, engem megerősít abban, hogy nem lehet isteni eredetű." /Carl Sagan/
"Némely uralkodóról azt mondták: igen szeretetre méltó magánember lett volna, csak épp királynak nem volt megfelelő. Nem így vagyunk a Bibliával is? Nem egyszerűen afféle szeretni való magánkönyv ez, csak éppen Bibliává nem kellene válnia?" /Friedrich Schlegel/
Teljes bizonyossággal ki merem jelenteni, hogy a Biblia nem isteni eredetű, vagy ha mégis úgy lenne abban az esetben isten az egyik legpocsékabb író, akit valaha láttam. Az igazság az, hogy a bibliát emberek találták ki, szerkesztették, fordították stb.
Szokás beszélni az ószövetség és az újszövetség csodás összefüggéseiről, csakhogy ez iszonyatosan gyenge érv, tudván, hogy létezett kánon. A legretardáltabb dolog lenne részemről (és ezt a hívők is készséggel belátnák), hogyha összeválogatnék mondjuk 150 egy adott témáról megírt értekezést. Ezek között volna olyan ami kritizálja a témát, és olyan is amely újabb, másabb megközelítéseket javasol, ám én mindennek ellenére kiválasztanék tizet, amelyek többé-kevésbé összefüggenek, majd a maradék 140-et eldobva elkezdeném azt híresztelni, hogy az adott témában minden írás olyan szépen összefügg, hogy az csakis valamiféle isteni csoda lehet.
De tegyük fel, hogy igenis isteni csoda történt, nem léteztek sosem apokrif iratok, csakis azok az írások, amelyeket ma találhatunk meg, hogyha felcsapjuk a bibliát. Amint nekikezdünk figyelmesen olvasni, rá kell jönnünk, hogy ezek a szövegek sokszor nemhogycsak egymással, de még önmagukkal sincsenek összefüggésben. Logikai hibák, abszurd események, önellentmondások, vállalhatatlan tanulságok várják a kedves olvasót. Nem tudom ki hogy van vele, de szerintem egy isteni ihletésű műtől nem várnánk, hogy hemzseg az ilyesfajta hibáktól.
Szokás beszélni az ószövetség és az újszövetség csodás összefüggéseiről, csakhogy ez iszonyatosan gyenge érv, tudván, hogy létezett kánon. A legretardáltabb dolog lenne részemről (és ezt a hívők is készséggel belátnák), hogyha összeválogatnék mondjuk 150 egy adott témáról megírt értekezést. Ezek között volna olyan ami kritizálja a témát, és olyan is amely újabb, másabb megközelítéseket javasol, ám én mindennek ellenére kiválasztanék tizet, amelyek többé-kevésbé összefüggenek, majd a maradék 140-et eldobva elkezdeném azt híresztelni, hogy az adott témában minden írás olyan szépen összefügg, hogy az csakis valamiféle isteni csoda lehet.
De tegyük fel, hogy igenis isteni csoda történt, nem léteztek sosem apokrif iratok, csakis azok az írások, amelyeket ma találhatunk meg, hogyha felcsapjuk a bibliát. Amint nekikezdünk figyelmesen olvasni, rá kell jönnünk, hogy ezek a szövegek sokszor nemhogycsak egymással, de még önmagukkal sincsenek összefüggésben. Logikai hibák, abszurd események, önellentmondások, vállalhatatlan tanulságok várják a kedves olvasót. Nem tudom ki hogy van vele, de szerintem egy isteni ihletésű műtől nem várnánk, hogy hemzseg az ilyesfajta hibáktól.
A Skeptic's Annotated Bible (A szkeptikusok megjegyezésekkel ellátott bibliája) lehetőséget ad arra, hogy a széljegyzetekkel ellátott bibliát olvassuk, ugyanakkor csoportosítja is az előforduló hibákat és érdekességeket. Ezekből a csoportokból fordítanék át néhány részletet:
BIBLIAI IGAZSÁGTALANSÁGOK
I. Mózes 9, 20-25.: Noé az "igaz, tökéletes férfiú" szőlőt ültet, leissza magát, majd meztelenül fetreng a sátrában. Fia, Khám véletlenül meglátja őt ebben az állapotában és amikor Noé kijózanodva "és megtudá amit vele az ő kisebbik fia cselekedett vala" (mármint azonkívül, hogy ránézett?), akkor nem Khámot átkozza meg, aki "meglátá az ő atyjának mezítelenségét", hanem Khám fiát, Kánaánt. "Átkozott Kanaán! Szolgák szolgája legyen atyjafiai közt." Ez az egyik tipikus esete a bibliai igazságtételnek, és azoknak a passzusoknak, amiket arra használtak fel, hogy a rabszolgaságot igazolják.
KEGYETLENSÉGEK ÉS ERŐSZAK
II. Mózes 9, 14: "Mert ezúttal minden csapásomat reá bocsátom a te szívedre, a te szolgáidra és a te népedre azért, hogy megtudd, hogy nincs én hozzám hasonló az egész földön." Ki más lehetne olyan kegyetlen, mint a bibliai isten?
II. Mózes 20,24: Isten utasításokat ad arról, hogy állatokat gyilkoljunk és égessünk el. Azt mondja az "égő- és hálaáldozatokért" cserébe megáld minket. Mégis miféle beteges elme leli örömét ártatlan állatok lemészárlásában és elégetésében?
BIBLIAI INTOLERANCIA
Márk 6, 11: Bármely város amelyben nem "fogadják" Jézus követőit még Szodoma és Gomorra pusztulásánál is kegyetlenebb módon fog véget érni.
János 3,18 és 3,36: Az emberek megváltása illetve elkárhozása csakis azon múlik, hogy miben hisznek.
BIBLIAI ELLENTMONDÁSOK
Hogyan hívták az apostolokat. Lásd: Máté 10,2-4. Márk 3,16-19. Lukács 6,14-16. ApCsel 1,13.
Vannak jó emberek? Lásd: Márk 10,18. Lukács 3,50.
Bűnhődünk-e mások bűneiért? Lásd: II. Mózes 20,5. V. Mózes 24,16.
Ízelítőnek ennyi is elég, hozzátéve azt, hogy elég hülye megjegyzések is bekerültek a széljegyzetes bibliába. Amit viszont kiemelnék, hogy van külön "Jó dolgok" kategóriai is, tehát azért a biblia sem több ezer oldal tömény fos, csak éppen elég sok hülyeséget kell figyelmen kívül hagyni, mire az ember összehoz valami épkézláb vallási nézetet belőle. Ez máig sem sikerült.
I. Mózes 9, 20-25.: Noé az "igaz, tökéletes férfiú" szőlőt ültet, leissza magát, majd meztelenül fetreng a sátrában. Fia, Khám véletlenül meglátja őt ebben az állapotában és amikor Noé kijózanodva "és megtudá amit vele az ő kisebbik fia cselekedett vala" (mármint azonkívül, hogy ránézett?), akkor nem Khámot átkozza meg, aki "meglátá az ő atyjának mezítelenségét", hanem Khám fiát, Kánaánt. "Átkozott Kanaán! Szolgák szolgája legyen atyjafiai közt." Ez az egyik tipikus esete a bibliai igazságtételnek, és azoknak a passzusoknak, amiket arra használtak fel, hogy a rabszolgaságot igazolják.
KEGYETLENSÉGEK ÉS ERŐSZAK
II. Mózes 9, 14: "Mert ezúttal minden csapásomat reá bocsátom a te szívedre, a te szolgáidra és a te népedre azért, hogy megtudd, hogy nincs én hozzám hasonló az egész földön." Ki más lehetne olyan kegyetlen, mint a bibliai isten?
II. Mózes 20,24: Isten utasításokat ad arról, hogy állatokat gyilkoljunk és égessünk el. Azt mondja az "égő- és hálaáldozatokért" cserébe megáld minket. Mégis miféle beteges elme leli örömét ártatlan állatok lemészárlásában és elégetésében?
BIBLIAI INTOLERANCIA
Márk 6, 11: Bármely város amelyben nem "fogadják" Jézus követőit még Szodoma és Gomorra pusztulásánál is kegyetlenebb módon fog véget érni.
János 3,18 és 3,36: Az emberek megváltása illetve elkárhozása csakis azon múlik, hogy miben hisznek.
BIBLIAI ELLENTMONDÁSOK
Hogyan hívták az apostolokat. Lásd: Máté 10,2-4. Márk 3,16-19. Lukács 6,14-16. ApCsel 1,13.
Vannak jó emberek? Lásd: Márk 10,18. Lukács 3,50.
Bűnhődünk-e mások bűneiért? Lásd: II. Mózes 20,5. V. Mózes 24,16.
Ízelítőnek ennyi is elég, hozzátéve azt, hogy elég hülye megjegyzések is bekerültek a széljegyzetes bibliába. Amit viszont kiemelnék, hogy van külön "Jó dolgok" kategóriai is, tehát azért a biblia sem több ezer oldal tömény fos, csak éppen elég sok hülyeséget kell figyelmen kívül hagyni, mire az ember összehoz valami épkézláb vallási nézetet belőle. Ez máig sem sikerült.