HTML

Egy ateista naplója

Friss topikok

  • theatheist: Szia! Köszönöm a hozzászólásod, örülök, hogy találtál valami érdekeset a sok hülyeség között, ami... (2013.10.14. 22:44) Jézus vs Buddha
  • theatheist: Köszönöm szépen :) (2013.10.06. 20:04) A forrás
  • haloventime: Köszi a beszámolót, és gratulálok a helyezésedhez! Üzenetben válaszolok, úgyhogy majd nézd a post... (2013.04.08. 20:52) két vélemény
  • theatheist: A nap beszólása pedig (Y-tól) "Te nem ismerted X-et, mert nem olvastad a könyvet, pedig csak ilyen... (2013.03.18. 17:16) A hívő lélek torzulásai
  • theatheist: Én sem igazán akartam róla beszélni csak épp belefutottam a facebookon és ide akartam kapcsolni, h... (2013.02.25. 16:45) Korán reggel

Címkék

Meseország királya egy isten égi trónusán

2013.01.25. 15:10 varkány

Nagyon érdekesek ezek a mesék halálon túli életről meg mennyországról meg paradicsomról. A legérdekesebb az, hogy az embereknek fel sem tűnik, hogy azon túl amit hallani szeretnének, semmit nem ad nekik. Nincsenek titkok, nincsen misztikum, nem kell megalkudni, lemondani stb. Tulajdonképpen amit a biblia ígér nem más, mint az élet nehézségeinek felfüggesztése: még csak a vágyainkról sem kell lemondani, mert mind kielégítést kap: az megint érdekes, hogy örök kielégültség mellett beszélhetünk-e vágyakról egyáltalán. Nem kell félnünk, betegségtől, haláltól, szeretteink elveszítésétől, a bizonytalanságtól, létkérdésektől stb. Mindezektől megszabadulunk csupán annyi által, hogy befizetjük a perselypénzt és mondunk egy miatyánkot. Ez amolyan motivációs mese: pont azt kapja az ember, amire szüksége van, se többet, se kevesebbet. Ez az iszlámban még röhejesebben nyilvánvaló: az ember lemond a nőzésről, a piáról, a zabálásról, csak azért hogy a mennyország kapujában negyven szűz (ami egyébként félrefordítás állítólag) várja és tajtrészegen kefélhessen és zabálhasson most és mindörökké.

Ez meg már tök olyan, mint amikor a Family Guyban Lois médiumhoz jár:

-" Megmenti az életemet. Tőle kapom meg a magabiztosságot az élethez, mert tudhatom, hogy a döntéseim helyesek.
- Wow... és mindezt ingyen csinálja?
- Nem, fizetnem kell neki.
- Fizetned? Hát ez eléggé különös. Miért fizetnél azért, hogy pontosan azt hallhasd, amit hallani szeretnél?"

Na kb ugyanez a szitu a mennyország sztorival is. Nem kell tenned semmit, nem kell tudnod semmit, csak a tízparancsolatot és azt, hogy hogyan keress pénzt, amit vasárnap bedobhatsz a perselybe. Cserébe pedig biztos lehetsz, hogy jó lesz neked, mert a gyermekeké a mennyek országa: vagyis azoké, akik olyan ártatlanok, befolyásolhatók, naivak, mint a gyerekek. Na erről meg Angela Carter jut eszembe:

"Gareth és Tristram, a pap és a televíziósjáték-vezető. Valójában nincs is igazán nagy különbség, azt hiszem. Mindketten a showbusinessben vannak. Mindketten, bár a maguk módján, folytatják a Hazard család nagy tradícióját - vagyis az embereket hitetlenségének  feloldását. Mindketten nagy nyereményt ígérnek neked, amennyiben hajlandó vagy részt venni a játékban". /Wise Children/

A buddhizmus (persze nem minden egyes irányzata vagy ága) legalább nem csak fantáziátlan módon beígéri nekünk a főnyereményt. Helyette lemondásra buzdít (mármint ott a nirvánában, a tökéletes boldogság helyén), és nem csak a vágyakról, vagy az élet örömeiről, hanem a legalapvetőbb dologról is: önmagunk identitásáról. Azt mondja fel kell ismerned, hogy az "én", amiben oly erősen hiszünk valójában illúzió és ennek felismerése nélkül a nirvána zárva marad előttünk. Ez azért sokkal misztikusabbnak hangzik, mint a keresztény "Gyere hozd magaddal az énedet, a hülyeségeidet, a vágyaidat, a félelmeidet; nem kell lemondanod semmiről úgy is minden fasza lesz." Na erre mondom én, hogy egy fantáziátlan szar. Legalább vették volna a fáradtságot, hogy kitaláljanak valami lemondást is, ami mondjuk önmagunk ismerete által mehet végbe. Pl ismerd fel, hogy a félelmeid és a vágyaid határozzák meg azt, hogy ki vagy és a róluk való lemondással önmagadről, az egyéniségről is le kell mondanod. De ehhez ugyebár mélyebb elgondolkodás és önismeret kellene, azzal pedig kezdetektől fogva hadi lábon áll az egyház. Persze próbálták ezt a fos mesét misztifikálni olyan rém gyenge kijelentésekkel, mint például, hogy el sem tudod képzelni milyen a mennyország, meg azt sem, hogy maga isten milyen. Nem tudom elképzelni? Hát fasza, hogy az a halom hülye, aki megírta a bibliát az meg persze el tudta képzelni. Vagy ha ragaszkodunk, ahhoz, hogy isten önmagáról tett kinyilatkoztatásokat a bibliában, a kinyilatkoztatásai sehogy sem jobbak, többek, vagy árulkodnak tisztább látásról, mint egy halom hülye képzelgései.

Összefoglalva tehát a mennyország, meg a biblia is, egy nagyon gyenge dajka mese, amit mindvégig az alakított, hogy a hívő mit akart hallani. Másképpen megfogalmazva: az, hogy milyen igények voltak a hitpiacon. Mert amire nincs igény azt nem veszi meg senki: és évezredeken keresztül önismeretre, tisztán látásra nem volt igény az európai kultúrában. Az egyház tulajdonképpen történelmünk egyik legsikeresebb üzleti vállalkozása, amely azon a felismerésen alapszik, hogy az emberek annyira kétségbe esettek, hogy bármekkora marhaságot bevesznek és megvesznek. És ez a hülyeség egyenrangú a mormonok és a szcientológusok meséivel, mert pl. John Smithről és L. Ron Hubbardről mind tudjuk, hogy elképesztően gyenge írok voltak: a biblia írói is épp ilyen gyenge szerzők voltak, csak erről valahogy nem illik beszélni.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://diaryofanatheist.blog.hu/api/trackback/id/tr966035415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

haloventime 2013.02.11. 16:24:44

Wow, érdekes lehet az életed, hogy ilyen sokat forog az agyad azon, hogy milyen sok minden nem létezik, amiről mások azt gondolják, hogy igen. Nem tudom, milyen lehet így élni, bár nem tudhatom, hogy élsz, hisz csak a blogodat látom, ami nyilván nem ad teljes képet. A vallások kritizálását valóban a végtelenségig lehetne folytatni, hisz mind csak részleteket tudnak megmutatni a valóságból, aztén az emberek és az egyházak ezt is elrontják.

theatheist 2013.02.11. 22:02:19

Köszönöm, hogy benéztél hozzám:) Érdekességként elmondom, hogy szerintem az ateizmus tulajdonképpen vallásszerű intézménnyé nőtte ki magát mára. Vannak ikonikus alakjai, mint Richard Dawkins, vagy Stephen Hawking. Vannak nagy becsben tartott írásai pl. Az isteni téveszme. Van lassan kialakuló saját közössége; saját fórumai, eseményei stb. A vallásokkal szembeni ellenvetések úgy haladnak végig ezen a közösségen, mint a vallásos tanok. Újra és újra találkozhatsz ugyanazzal az érveléssel, akár különböző témák kapcsán. Az ateisták szenvedélyesen érvelnek, intellektuális kihívást éreznek, akárcsak azok az egyháztagok, akiknek ily módon kell bizonyítaniuk hitüket. Ők sem létezhetnek fix pont nélkül, erre kellenek a fizika, kémia, biológia könyvek: azok a narratívák, amiket tudósok írtak, és amelyek a tudományosság jegyeit viselve az igazság szerepében tetszelegnek. Ez a vallás így nem nekem való. Próbálkoztam a zen buddhizmussal, és bár ő az eddigi legközelebbi jelöltem, hogyha választanom kellene, nem minden elemével értek egyet. Éppenséggel már nem hiszek az igazságban, és nem marad egyéb, mint ártatlan játék a szavakkal. S ha már mindent kiforgattam, ha mindennel eljátszottam, ha már semmi sem maradt amiben hihetnék, magamra maradok az egyetlen igazsággal: nincsen igazság. Hogy ez felszabadító érzés, vagy éppen összeroppant? Végülis teljesen mindegy. S mivel mindegy, szabadon választhatok.

haloventime 2013.02.13. 15:04:43

(Elfelejtettem, hogy írtam ide, de most itt vagyok.) Igen, minden csak játék a szavakkal, mert az igazságot nem lehet a mi világunkban szavakkal elmondani, csak éveken át körülírni, hogy a körülírás elvezessen az igazság megtapasztalásához. De ez egy nagyon anti-tudományos dolog, hiszen minden elfogadhatótudományos dolgot el lehet magyarázni szavakkal. Ezért sánta a tudomány önmagában, meg azért is, mert csak az elmére hagyatkozik, a szavak meg az elméhez tartoznak. Ha csakis kizárólag elmével akarod keresni és felfogni az "igazságot", nem fog sikerülni, mert az elme ennek az anyagi létezésnek a terméke, és ezért nem is adhat teljes képet a világról. De hát kinek kell meditatív csend, szív vagy lélek ebben az agyontudományosodott világban! :D

theatheist 2013.02.13. 23:13:57

Érdekes ez az igazság dolog. Mint említettem nem hiszek benne, mert ha sikerül is megtapasztalnom egyfajta igazságot, az mindig olyan, mint egy ficánkoló hal. Amint megfogom, rögtön kisiklik a kezemből és kiderül, hogy még mélyebben kell keresni. Talán a nihilizmus mondatja velem, hogy nincs végső igazság, ki tudja. Ugyanakkor abban egyet kell értenem veled, hogy ami igazság van is, azt nem tudjuk a hagyományos utakon megismerni. A nyelv által semmiképp sem, hiszen az csak a gondolatainkat reprezentáló jelrendszer. A gondolatainkkal sem érhetünk célba, mert azok meg a tapasztalásainkat reprezentáló neurologikus jelek. De hol is érdemes ezek után keresni? Befelé vagy kifelé keressek? És ennél a kérdésnél csatlakozom a buddhista filozófiához: kifelé és befelé is, mindegy hova nézek, a dolgok mélyén, a jelentések mögött, a közös és oszthatatlan csend az, amit keresek. A csend szinte már annyira hihető, annyira kikerülhetetlen, hogy talán a legjobb pályázó a végső igazság szerepére. "Életem során biztos a zen: Nem létezem, a világ sem. A szútrák szépen a dobozban, Botom a falra akasztva, Békésen fekszem a holdvilágnál Vagy hallván a víz csobogását a köveken, Felülök: semmi sem szerezhet ilyen gyönyört: Ezüströgök mohos köveken!" /Shutaku/

haloventime 2013.02.14. 10:53:47

Nem tudom, hogy megválaszolandó kérdések voltak-e, amiket feltettél, de szerintem úgy érdemes kereseni, hogy megkeresel egy olyan embert, aki azt mondja, ő megtapasztalta ezt, és hallgatod őt, és egy idő után el tudod dönteni, mert érzed, hogy ez az ember hiteles és őszinte-e. Ha nem, akkor tovább kell keresni. Mindenki bele fog futni hamis emberekbe, mert ez ilyen, de ez még nem jelenti azt, hogy mind ilyenek, csak tovább kell menni, és olyat találni, aki számodra hiteles abban, amit mond, csinál és él. Tehát keresel először kívül, hogy találj valakit, aki elmondja, hogy keresgélj befelé. De amúgy kifelé is meg kell valósulni, nem lehet mindig csak a belsővel foglalkozni, mert igenisvan személyiségünk, egónk, amiknek van vágyuk. A vágy sem rossz, a buddhizmus nem teljesen jól magarázza ezt (ezért nem lehet szerintem csak egy db vallásra hagyatkozni). Igazából kellenek a vágyak, csak néha meg kell változtatni az irányukat. Banális példa: szép akarok lenni, mint a többiek, ez a vágyam. De akkor változtassam meg a vágyam irányát, legyen az a vágyam, hogy fogadjam el a külsőmet, és tegyem magam a magam módján széppé. Persze könnyű mondani, ez nem ilyen egyszerű, csak felhoztam egy példát. Csak nagyon a végén kell eltűnnie a vágyaknak, amikor már mögöttünk van a sok évtized után megteremtet lelki béke és egyensúly. Ha most lennél megfosztva a vágyaktól, akkor letargiába esnél, én már csak tudom. Amúgy néha azt gondolom, szeretnék nihilista lenni (de ez egy nagyon csúnya gondolat XD), mert ha az lennék, nem számítana semmi, amit teszek vagy nem teszek, és semminek sem lenne következménye. De most már késő, mert tudom, hogy nem így van, úgyhogy ez van. XD
süti beállítások módosítása